Сучасна цивілізація, на жаль, надто невідворотно послаблює зв’язок поколінь. Прізвище – це саме те, що єднає людей у просторі та часі. Воно є природним резервуаром інформації про предків, рідний край, його культуру та історію. Адже прізвища розкривають і з’ясовують слова, що не зустрічаються у жодному із словників, вказують на місце розселення давніх племен та народностей, як живий свідок, оповідають про давні звичаї, ремесла, господарство та сімейні стосунки сивої давнини. Наші прізвища міцно переплелися із географією, літературою та мистецтвом, біологією, з наукою й технікою, з медициною.
Ось тому виникла ідея здійснити проект, який допоміг би учням дослідити походження своїх прізвищ, усвідомити, що вони не безликі індивідууми, а громадяни, патріоти своєї землі, що мають міцний зв’язок із Батьківщиною, її історією, культурою, мовою, тобто реалізувати одне з основних завдань навчання рідної мови, що полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості.
Із проектом можете ознайомитися тут.
Проект "Стріла слова"
Одне з найголовніших завдань шкільного курсу української мови полягає в глибокому оволодінні учнями лексичним і фразеологічним багатством. Адже у фразеології в концентрованій, високохудожній формі зосереджується інформація про найприкметніші особливості й найцінніші здобутки матеріальної та духовної культури народу, його історію та контакти з іншими етносами, риси менталітету й етико-естетичні погляди, мовну майстерність. Вивчення фразеологізмів поширює знання учнів про безмежний світ людини, виховує повагу до народу-фразотворця, поповнює мовний запас своєрідними крилатими словами. Знання «скарбів нашої мови й народного досвіду» (І. Франко), розуміння їх при читанні художніх творів, публіцистики, преси, при перегляді кінофільмів і спектаклів, правильне їх уживання є безсумнівним показником емоційного освоєння рідного слова. Однак фразеологізмів в оперативній пам’яті учнів мало, тому з огляду на те, щоб ці «згустки народного розуму й знання» (М. Шолохов) стали активним надбанням школярів, виникла ідея реалізувати проект «Стріла слова». Адже серед інших форм вивчення фразеології української літературної мови проектна діяльність якнайкраще сприяє освоєнню школярами фразеології як цілісної, насиченої, розмаїтої та цікавої своїми складниками системи, допомогає набути навичок використання у своєму мовленні влучного слова.Тож розробка і реалізація проекту «Стріла слова» є досить актуальною.